5 порад як не нашкодити, а виховати щасливу дитину

Не нашкодити, а виховати щасливу дитину : 5 порад

Психолінгвіст, нейробіолог та автор лекції “ Як навчити мозок вчитися” розповідає про те, чому хлопчиків та дівчаток треба виховувати по-різному та про секрети які зроблять процес розвитку простим та зрозумілим.

Не починайте занадто рано вчити дитину

Для дітей дуже важливо почати вчитися вчасно. Головна біда сучасних дітей в гонористих батьках. Коли мені кажуть : “Я свого сина навчив в два роки читати”, я відповідаю : “Ну і бовдур”! Навіщо це потрібно? Він в два роки ще не може цього робити. Мозок дитини ще до цього не готовий. Якщо ви його натренуєте, то звісно він буде читати і, можливо, навіть писати, але наше завдання полягає в іншому. Загалом, у дітей широка амплітуда в швидкості розвитку. Існує поняття – “вік шкільної зрілості”. Він визначається так: одній дитині 7 років та іншій теж 7 років, але одна йде в школу, тому що її мозок готовий до цього, а другій що знадобиться півтора роки гратися в іграшки і тільки потім сідати за парту.

За офіційною статистикою, понад 40% дітей мають проблеми з читанням і письмом, закінчивши початкову школу. І навіть в 7-му класі є ті, хто погано читає. У таких дітей уся когнітивна сила мозку йде на те, щоб продратися крізь букви. Тому навіть якщо він і прочитує текст, то на розуміння смислу сил не вистачилою В результаті, будь-яке питання за темою заведе дитину в глухий кут.

 

Розвивайте дрібну моторику

Сьогодні перед нами постає унікальне явище – ми стоїмо на зіткенні між людиною, що писала звичайні прописи та читала паперові книги, і людиною яка читає гіпертексти, писати не вміє взагалі, має справу з іконками і навіть не набирає тексти. Важливо розуміти, що це – інша людина і у неї інший мозок. Нам, дорослим, подобається цей інший мозок, і ми впевнені, що жодної небезпеки в цьому немає. А вона є. Якщо маленька дитина в школі не вчиться письму, звикаючи до аккуратних рухів ручки, або в дитячому садочку не вирізає ножицями, не перебирає бісер, то у неї дрібна моторика не виробляється. А це саме те, що впливає на мовленнєві функції. Якщо ви не розвиваєте у дитини дрібну моторику, то не варто скаржитися потім, що її мозок не працює.

 

Слухайте музику та привчайте до цього дітей

Сучасні нейронауки активно вивчають мозок в той час, коли на нього впливає музика. І ми зараз наємо, що коли музика бере участь в розвитку людини в ранньому віці, це сильно впливає на структуру і якість нейронної сітки. Коли ми сприймаємо мовлення, відбувається дуже складна обробка фізичного сигналу. До нашого вуха надходять децибели, інтервали, але це все фізика. Вухо слухає, а чує мозок. Коли дитина вчиться сприймати музику, вона звикає чути дрібні деталі, відрізняти звуки і тривалості між собою. І саме в цей час формується тонка огранка нейронної сітки.

 

Не дозволяйте мозку лінуватися

Не всі люди нашої планети геніальні. І якщо у дитини погані гени, то з цим нічого не зробиш. Але навіть якщо гени хороші, то цього все одно недостаньо. Від бабусі може дістатися прекрасний рояль Steinway, але на ньому треба вчитися грати. Таким самим чином, дитині може дістатися геніальний мозок, але якщо він не буде розвиватися, формуватися, налаштовуватися – пусте, все буде марним. Мозок закисне, якщо не буде мати когнітивного наванаження. Якщо ви ляжете на диван і півроку не будете лежати, то потім ви не зможете встати. І з мозком відбувається абсолютно те саме. Тому тренувати наші ментальні навички та розвивати творчість, це те, що допоможе нашим дітям ніколи не звертати увагу на міфічну геніальність та засвоїти думку, про те, що все є можливим. Все залежить тільки від бажання та кількості годин присвяченній начанню.

 

Не заточуйте дітей під екзамени

Є така карикатура, на ній зображені тварини, яким треба залізти на дерево: мавпа, рибка та слон. Різні створіння, деякі з них взагалі вилізти на дерево не можуть, однак, це саме те, що нам пропонує зробити сучасна система освіти, починаючи зі вступу до школи і завершуючи ЗНО. Це ідеальна система для навчання “конвеєрних” працівників. Але, якщо ми хочемо виховувати творців, або талановитих професіоналів своєї справи, то ця система – це найгірше, що можна було вигадати.

 

Навчайте хлопчиків та дівчат по-різному

Говорити з хлопчиками треба коротко і конкретно. Для максимального ефекту вони повинні бути втягнуті до активної діяльності. Ім просто не можна сидіти спокійно. У них стільки енергії, що найкращим буде спрямувати її в потрібному напрямку, дати вихід, до того ж саме посеред занять. Не закривайте їх в маленькому замкненому просторі, дайте їм простір і можливість рухатися. Окрім того, хлопчикам потрібно ставити більше реальних завдань, вигадувати змагання, а нудних письмових завдань давати якомога менше – від них немає жодної користі. А ще, їх обов’язково треба хвалити за кожну дрібничку. Цікавий факт – виявляється, що хлопчиків варто виховувати в більш прохолодних приміщеннях, інакше, вони заснуть просто на занятті.

Дівчатка ж люблять працювати в группі, їм потрібен контакт. Вони дивляться в очі один одному і люблять допомагати вчителю. Це дуже важливо : Дівчат не треба оберігати від падінь та забруднень, вони повинні відчувати “контрольований ризик”. Якщо є можливість впасти, нехай впаде і навчиться справлятися з цим. Дівчатка дуже не люблять різкі та голосні розмови, але вимагають обов’язкового емоційного включення. Ще їм подобається кольоровий світ, а отже кімната для занять з дівчатками повинна бути яскравою.

Уважний індивідуальний підхід може з будь-кого зробити відмінника. Не всі двієчники по-справжньому такі. Деякі з них – Леонардо Да Вінчі, назавжди загиблі завдяки геніальним зусиллям вчителів.

 

Робіть перерви

Зазвичай вважається, якщо дитина в процесі навчання щось забула – це погано, відволіклася – погано, а якщо заснула – це жах. Це все неправда. Усі ці перерви – не просто перешкоди для запам’ятовування та обробки інформації , а, навпаки, допомога. Вони дають можливість мозкові засвоїти отриманий матеріал. Найкраще, що ми можемо зробити, якщо нам треба терміново щось вивчити до завтрашнього дня, це прочитати зараз і швидко лягти спати. Основна робота мозку відбувається в той час, коли ми спимо.

Для того, щоб інформація потратпила в довготривалу пам’ять, потрібен час і певні хімічні процеси, які відбуваються саме під час сну. Постійне напруження через те, що дитина щось не встигла, щось не вийшло, знову помилки  – це найгірше, що ви можете дозволити дитині. Не можна боятися помилок. Щоб процес розвитку та навчання був простішим треба усвідомити, що навчання проходить завжди, а не тільки коли ми сидимо за столом. Якщо дитина просто сидить за столом і робить вигляд, що навчається – нічого корисного з цього не вийде.

Головне розуміти, те, що найголовніша задача гарних батьків – навчити дитину бути щасливою та завжди знаходитися в гармонії з собою та світом. Дайте змогу їм бути справжніми і вони стануть геніями.

Вам також сподобається...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *